Dan Ruzici, director general Transurbis SA: “Avem nevoie de subvenţia de la bugetul local şi în următorii ani”

Are 41 de ani, este de meserie inginer mecanic, iar de aproape o lună manageriază societatea Transurbis Zalău. De-a lungul carierei sale, a lucrat mai mult în mediul privat. În vara lui 2010 a devenit director tehnic al SC Citadin SRL, post la care a renunţat la finalul anului trecut, când s-a vacantat funcţia de director general al operatorului de transport în comun din municipiu.
Pentru acest post, a concurat de unul singur şi a obţinut peste 90 de puncte, din 100 posibile, atât la proba scrisă, cât şi la interviu. Deşi rezultatele obţinute la concurs i-au asigurat acest post, Ruzici s-a bucurat, în cursa pentru şefia Transurbisului, şi de sprijinul politic al liberalilor. PNL este, de altfel, cel mai bine reprezentat partid în Consiliul Local – unicul acţionar al societăţii de transport în comun.

Reporter: Ce v-a determinat să renunţaţi la postul pe care l-aţi avut la Citadin şi să preluaţi conducerea Transurbis?
Dan Ruzici: Perioada petrecută la Citadin a fost extrem de importantă pentru mine şi pot spune că experienţa acumulată acolo, dar şi în firmele în care am lucrat anterior, îmi va folosi şi la Transurbis. Funcţia de director al societăţii de transport în comun reprezintă un pas înainte, din punctul meu de vedere. Fiecare îşi doreşte să promoveze, iar eu am văzut în participarea la concursul pentru ocuparea acestei funcţii o oportunitate pentru parcursul meu profesional.
Rep.: În ce măsură faptul că sunteţi finul primarul Radu Căpîlnaşiu a influenţat venirea dumneavoastră în această funcţie?
D.R.: Este posibil să fi contat. Cred că primarul municipiului Zalău încearcă să-şi pună oamenii de încredere în astfel de funcţii.
Rep.: Cum aţi găsit societatea de transport în comun, din punct de vedere financiar, în momentul în care aţi devenit manager?
În momentul de faţă, SC Transurbis SA nu are datorii la bugetul de stat, salariile sunt plătite la zi, dar există mici întârzieri la plata unor furnizori. Nu este vorba, însă, de datorii “istorice”, însă ele vor fi achitate în cel mai scurt timp.
Rep: Care va fi bugetul Transurbis în acest an?
D.R.: În momentul de faţă nu vă pot răspunde la această întrebare, întrucât nu a fost aprobat bugetul local al municipiului Zalău, iar o parte din bugetul Transurbis este reprezentat de subvenţia primită de la Consiliul Local. Pe de altă parte, pot să vă spun că societatea a solicitat de la bugetul local, înainte ca eu să preiau conducerea unităţii, aproximativ 4,5 milioane de lei. Estimez, totuşi, că bugetul societăţii va fi apropiat ca valoare celui din 2012, adică în jur de 8,5 milioane de lei.
Rep.: Când estimaţi că societatea se va putea descurca financiar fără această intervenţie?
D.R.: Transportul public local este subvenţionat în aproape toate reşedinţele municipiu de judeţ de România. Sigur că proporţia subvenţiei diferă, dar, cel puţin în judeţele învecinate, toate firmele de transport public local beneficiază de subvenţie. Totodată, mai trebuie precizat că în ţări precum Franţa sau Italia transportul public local este subvenţionat în proporţie de peste 70 la sută. Sigur că vom încerca, punctual, să eficientizăm activitatea societăţii şi să reducem costurile, dar cred că subvenţia va fi necesară şi în următorii ani.
Rep.: Cum se prezintă parcul auto al companiei?
D.R.: Imaginea parcului auto este una eterogenă. Avem maşini cumpărate în 2010, dar şi unele fabricate în urmă cu peste 20 de ani. Putem vedea în trafic autobuze ROCAR (10 la număr) fabricate în perioada 1988-1990, dar şi cinci maşini marca BMC, care au ajuns la Transurbis în urmă cu mai puţin de trei ani. Per total, cu autobuze şi microbuze, parcul auto numără 45 de maşini.
Rep.: Care sunt nevoile stringente ale societăţii din punct de vedere al parcului auto? Ce investiţii preconizati ca vor fi facute la acest capitol în 2013?
D.R.: Fără îndoială că prioritar ar fi să înlocuim cele 10 autobuze ROCAR, mai ales dacă ţinem cont de cheltuielile destul de ridicate cu întreţinerea şi repararea parcului auto. Anul trecut, spre exemplu, au fost cheltuiţi în această direcţie 480.000 de lei. Nu pot, însă, în momentul de faţă, să afirm că vom putea achiziţiona maşini noi în acest an, în condiţiile în care pentru un singur autobuz nou ar fi nevoie de circa 180.000 de euro. M-aş bucura să putem lua măcar nişte autobuze second-hand.
Rep.: Potrivit informaţiilor de pe site-ul Transurbis, societatea prestează şi alte servicii, printre care cele de ITP, de spalatorie auto, publicitate etc. V-aţi propus să obţineţi venituri şi din aceste surse?
D.R.: Aceste serviciine sunt necesare în primul rand nouă, pentru a putea desfăşura transportul public în condiţii decente şi de siguranţă. Totodată, putem oferi astfel de servicii şi altor firme sau persoane fizice, indiferent că vorbim de ITP sau spălătorie. Atelierele sunt dotate corespunzător, iar tarifele şi programul de lucru sunt afişate pe site-ul www.tuz.ro, iar în aceste zile le vom publica şi în zona de afişaj din autobuze. În 2013, vom veni şi cu oferte pentru firmele care doresc să îşi facă publicitate prin intermediul SC Transurbis SA. şi aici vizăm cel puţin două zone – postare reclamelor pe şi în maşini, precum şi în staţiile de autobuz.
Rep.: Una dintre principale nemulţumiri ale călătorilor vizează comportamentul, uneori nepotrivit, al controloarelor din bilete. Care va fi atitudinea noului manageriat faţă de salariaţii care dovedesc un astfel de comportament?
D.R.: În prezent, avem 20 de controloare. Am auzit şi am citit şi eu despre unele incidente reclamate de călători vizavi de comportamentul doamnelor controloare. Sunt carenţe, într-adevăr, şi trebuie să insistăm pe îmbunătăţirea comportamentului acestora în relaţie cu călătorii. În scurta perioadă de când am preluat conducerea companiei nu am primit astfel de reclamaţii. Contractul colectiv de muncă şi regulamentul de funcţionare au paragrafe clare în privinţa abaterilor şi, cu siguranţă, nu mă voi feri să iau măsuri, dacă va fi cazul. În acelaşi timp, trebuie semnalat că au existat cazuri în care doamnele controloare au fost şicanate, insultate şi chiar agresate de călători surprinşi fără bilet. Tocmai de aceea, vom face protocoale cu Jandarmeria şi cu Poliţia Locală pentru controale mixte, de câteva ori pe lună, pe mijloacele de transport în comun din municipiu.
Rep.: Câte amenzi au fost aplicate în 2012 călătorilor care circulau fără bilet?
D.R.: Anul trecut au fost întocmite 1.577 de procese verbale, fiecare aferent unei amenzi de 100 de lei. În plus, 725 de călători frauduloşi au au plătit bilet cu suprataxă, în valoare de 40 de lei.
Rep.: În primăvara anului trecut, pe fondul consumului de alcool, un şofer al Transurbis, aflat în timpul serviciului, a lovit un tânăr pe trecerea de pietoni. Ce măsuri veţi lua pentru a evita repetarea unor astfel de situaţii?
Regulamentul companiei şi contractul colectiv de muncă sunt, şi în acest caz, extrem de clare cu privire la abaterile şoferilor. Iar sancţiunile vor fi aplicate ori de câte ori va fi cazul. În fiecare zi sunt aleşi în mod aleatoriu câţiva şoferi pentru a sufla în aparatul etilotest. Nu-i punem pe toţi să facă asta, întrucât sunt mulţi (60 – n.red.).
Rep.: Au fost înregistrate furturi de motorină în rândul angajaţilor?
D.R.: Nu ştiu să existe astfel de cazuri. Maşinile Transurbis-ului sunt dotate cu GPS, astfel că alimentarea cu carburant poate fi uşor monitorizată şi planificată în funcţie de numărul de kilometri parcurşi de fiecare autobuz.
Rep.: În ce măsură numărul de salariaţi constituie o problemă la Transurbis?
D.R.: Nu cred că numărul de angajaţi reprezintă o problemă pentru SC Transurbis SA, iar în perioada următoare nu vor apărea schimbări majore în organigrama societăţii. Deocamdată, consider că putem funcţiona în bune condiţii cu personalul existent.
Rep.: Există staţii în care lipsesc chioscurile de bilete. În altele, programul chioşcurilor existente nu acoperă programul autobuzelor. Cum va propuneţi să rezolvaţi această problemă?
D.R.: SC Transurbis SA pune la dispoziţia călătorilor bilete şi abonamente atât la punctele de vânzare proprii, cât şi prin intermediul unor societăţi cu care avem contracte. Până acum, eu nu am primit vreo sesizare cu privire la problem ape care o semnalaţi. Chiar dacă punctul de vânzare al biletelor nu funcţionează chiar în staţia de autobuz, călătorii îşi pot achiziţiona tichetul de călătorie din locuri aflate în apropierea staţiei. Dacă va fi cazul vom întocmi contracte şi cu alte societăţi tocmai pentru a facilita accesul călătorile la biletele de autobuz.
Rep.: Ar putea sa asigure Transurbis transportul călătorilor şi pe alte rute, inclusiv pe cele care depăşesc limitele municipiului?
D.R.: Scopul principal al societăţii îl reprezintă asigurarea transportului în comun pe raza municipiului Zalău. Sigur că, în funcţie de numărul de maşini disponibile, putem asigura şi curse speciale regulate (pentru angajaţii unor firme din afara oraşului). Iar astfel de contracte există şi acum. Dar cu maşinile din actualul parc auto e destul de greu să ne gândim la curse înafara oraşului, pentru că trebuie să ne ocupăm, în primul rand, de transportul local.

5 Thoughts to “Dan Ruzici, director general Transurbis SA: “Avem nevoie de subvenţia de la bugetul local şi în următorii ani””

  1. manivela

    mi se pare normal ca vrea subventie si nasu i-o va acorda.ce credeti daca nu era subventia mai dorea finu sa fie director?

  2. zalauan

    Transurbis este o maşină de mâncat bani Zalaului. Cum pot alte firme de transport să crească şi să se dezvolte fără sucventii ? Cred că ar trebui aceste firme lăsate să ia locul transurbisului şi sunt convins că ar face acest transport mult mai bine, cu autobuze mult mai bune şi fără sucventiii.

  3. ciocanel

    Mananca toti o paine de la Transurbis, bineinteles din banii nostri. Pana nu scapam de regiile astea care capuseaza bugetul local nu o sa avem fratilor strazi asfaltate si curate in Zalau. Cat s-ar putea face cu cei peste un milion de Euro care ii papa Transurbis de la bugetul local in fiecare an ????? Dar daca am mai aduna aici si restul banilor pe care-i papa toate regiile capuse ale Zalaului ????? Cred ca se pot aduna peste 3.000.000 Euro anual. Sunt ceva bani nu ????

  4. ANI soara

    baiatu-i paralel cu domeniul dar este finul primarului deci, s-au indeplinit conditiile de competenta, experienta, abilitati personale, doar ca, conditiile de acces la post, fisa postului etc. trebuiesc acoperite cu un act al Consiliului local si o hotarare a CA care sa stipuleze indeplinirea cerintei de baza, adica existenta inrudirii cu capalnasiu, in rest, dupa datina strabuna, totul este normal, legal si mai ales moral….

  5. Contrariat !

    pt .ANI soara daca – nu cunosti persoana ,de ce te dai cu parerea? Vesnica „stie tot” romaneasca? A lucrat la ADP si l-am vazut aproape tot timpul in strada langa meseriasi desi avea post stat in birou ,tipul este bine intentionat daca razbate in hatis .

Leave a Comment